Mâtürîdî Düşüncede İlâhî Hikmet;Tanrı-Ahlâk İlişkisi Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme
Liste Fiyatı :
375,00TL
İndirimli Fiyat :
221,63TL
Kazancınız :
153,37TL
Taksitli fiyat :
9 x 27,09TL
Havale/EFT ile :
217,20TL
Satış adedi :
1
9786256746350
1425388
https://www.teklifkitap.com/maturidi-dusuncede-ilahi-hikmet-tanri-ahlak-iliskisi-uzerine-mukayeseli-bir-inceleme
Mâtürîdî Düşüncede İlâhî Hikmet;Tanrı-Ahlâk İlişkisi Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme
221.63
Kelâm tarihinde teolojik bağlamda başlıca iki ahlâk teorisi öne çıkar. Allah'ın ahlâken aşkın (ahlâk üstü) bir varlık olduğunu savunan Eş‘arîlik ile O'nun tıpkı insanlar gibi ahlâkî sorumluluk sahibi bir özne olduğunu düşünen Mu‘tezile. Eş‘arîlere göre zâtı gereği yetkin bir varlık olan Allah'ın fiillerinde ahlâkîlik aramak anlamsızdır. Evrensel ahlâk yasası (adl) karşısında tüm özgür fâillerin eşit bir konumda bulunduğunu vurgulayan Mu‘tezile ise ahlâkın aynı zamanda bazı yükümlülükleri de (vücup) beraberinde getireceğinin farkındadır. Hanefî düşünce ortamında geliştirdiği “ilâhî hikmet” öğretisiyle İmam Mâtürîdî, her iki teorinin de doğurduğu ahlâkî ve teolojik mahzurlarından uzak bir yaklaşım sergilemeyi amaçlar. Ona göre Allah tam anlamıyla ahlâkî bir varlıktır. Bu durum kendisini sınırlamadığı gibi, O'na bir zorunluluk da yüklemez. Çünkü ahlâk (hikmet) Allah'ın iradî bir tercihi değildir, bilakis zâtî kemâlinin bir parçasıdır. Felsefenin “saf iyilik” olan tanrısına benzer biçimde, bu yorum da Allah'tan zulüm ve kötülüğün kaynaklanmayacağını garanti eder. Ancak O'nun hakîm oluşu, kulları üzerindeki irade ve tasarrufunun önünde bir engel teşkil etmez.
- Açıklama
- Kelâm tarihinde teolojik bağlamda başlıca iki ahlâk teorisi öne çıkar. Allah'ın ahlâken aşkın (ahlâk üstü) bir varlık olduğunu savunan Eş‘arîlik ile O'nun tıpkı insanlar gibi ahlâkî sorumluluk sahibi bir özne olduğunu düşünen Mu‘tezile. Eş‘arîlere göre zâtı gereği yetkin bir varlık olan Allah'ın fiillerinde ahlâkîlik aramak anlamsızdır. Evrensel ahlâk yasası (adl) karşısında tüm özgür fâillerin eşit bir konumda bulunduğunu vurgulayan Mu‘tezile ise ahlâkın aynı zamanda bazı yükümlülükleri de (vücup) beraberinde getireceğinin farkındadır. Hanefî düşünce ortamında geliştirdiği “ilâhî hikmet” öğretisiyle İmam Mâtürîdî, her iki teorinin de doğurduğu ahlâkî ve teolojik mahzurlarından uzak bir yaklaşım sergilemeyi amaçlar. Ona göre Allah tam anlamıyla ahlâkî bir varlıktır. Bu durum kendisini sınırlamadığı gibi, O'na bir zorunluluk da yüklemez. Çünkü ahlâk (hikmet) Allah'ın iradî bir tercihi değildir, bilakis zâtî kemâlinin bir parçasıdır. Felsefenin “saf iyilik” olan tanrısına benzer biçimde, bu yorum da Allah'tan zulüm ve kötülüğün kaynaklanmayacağını garanti eder. Ancak O'nun hakîm oluşu, kulları üzerindeki irade ve tasarrufunun önünde bir engel teşkil etmez.Stok Kodu:9786256746350Boyut:130-210-Sayfa Sayısı:240Baskı:1Basım Tarihi:2024-09-25Kapak Türü:KuşeKağıt Türü:Kitap KağıdıDili:Türkçe
- Taksit Seçenekleri
- Axess KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim221,63221,632115,25230,50378,31234,93639,89239,36927,09243,79Finansbank KartlarıTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim221,63221,632115,25230,50378,31234,93639,89239,36927,09243,79Bonus KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim221,63221,632115,25230,50378,31234,93639,89239,36927,09243,79Paraf KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim221,63221,632115,25230,50378,31234,93639,89239,36927,09243,79Maximum KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim221,63221,632115,25230,50378,31234,93639,89239,36927,09243,79World KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim221,63221,632115,25230,50378,31234,93639,89239,36927,09243,79Diğer KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim221,63221,632115,25230,50378,31234,93639,89239,36927,09243,79
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.